Olosuhteet Gazassa ovat erittäin huonot. Kaupungit ovat raunioina, eikä ruokaa ole. Erityisesti lapset kärsivät nälän takia.
Gazaan yritetään viedä ruoka-apua. Se ei kuitenkaan onnistu. Israel estää rekkojen kulkemisen Gazaan. Ruoka-apua antaa esimerkiksi Punainen risti.
Sota alkoi vuonna 2023, kun Hamas hyökkäsi Israeliin. Hamas on äärijärjestö, joka hallitsee Gazaa. Euroopan unioni ja Yhdysvallat sanovat, että Hamas on terroristijärjestö.
Israel hyökkäsi Gazaan sen jälkeen, kun Hamas teki iskun Israeliin. Israelilla on sodassa kaksi tavoitetta. Israel haluaa tuhota Hamasin. Lisäksi Israel haluaa panttivangit takaisin. Hamas ei ole suostunut Israelin vaatimuksiin.
Nyt Israel aikoo vallata koko Gazan ja liittää Gazan osaksi Israelia. Se herättää suurta huolta maailmalla.
– Vastustamme Israelin tavoitetta. Gazan pitää saada apua. Tärkeintä on saada rauha osapuolten välille, Suomen ulkoministeri Elina Valtonen sanoo.
Kahden valtion malli
Vuonna 1947 Yhdistyneet kansakunnat teki päätöksen: Palestiinaan perustetaan kaksi valtiota, juutalainen ja palestiinalainen. Tätä kutsutaan kahden valtion malliksi.
Arabivaltiot hyökkäsivät Israeliin vuonna 1967. Israel voitti sodan. Israel valloitti paljon alueita sodan aikana.
– Suomi tukee kahden valtion mallia. Suomelle tärkeintä on, että Gazaan saadaan apua. Panttivangit pitää vapauttaa. Sota pitää lopettaa, pääministeri Petteri Orpo sanoo.
