Friedrich Merz valittiin Saksan seuraavaksi liittokansleriksi 6. toukokuuta. Liittokansleri johtaa Saksan hallitusta. Merz johtaa Saksaa seuraavat neljä vuotta.
Äänestys oli historiallinen. Merz nimittäin hävisi äänestyksen ensimmäisellä kerralla. Näin ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut Saksan historiassa.
Uuden liittokanslerit pitää saada yli puolet parlamentin äänistä ennen kuin uusi liittokansleri voi aloittaa työt. Merz ei kuitenkaan saanut riittävästi ääniä.
Äänestys järjstettiin samana päivänä uudestaan. Vasta toisella kerralla Merz sai riittävästi ääniä.
Saksan aiempi liittokansleri oli Olaf Schloz.
Saksan liittokansleri on merkittävä poliittinen johtaja Euroopassa. Sakan liittokanslerilla on paljon valtaa. Saksa on väkiluvultaan Euroopan ja Euroopan unionin eli EU:n suurin maa.
