Pääministeri Keir Starmer kertoi sunnuntaina, että Britannia tunnustaa Palestiinan valtion.
Noin 10 maata aikoo tunnustaa Palestiinan valtion syyskuussa Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n yleiskokouksessa. Kokous järjestetään tällä viikolla Yhdysvaltojen New Yorkissa.
Palestiinan valtion on tunnustanut 150 YK:n jäsenmaata. YK:ssa on 193 jäsenmaata. Suomi ei ole tunnustanut Palestiinaa.
Palestiinan valtion tunnustamine herättää paljon keskustelua. Palestiinan valtion tunnustaminen tarkoittaa, että palestiinalaisilla on oikeus omaan valtioon.
Palestiinan tunnustaminen on ajankohtaista, koska Israel on hyökännyt Gazaan. Gaza on osa Palestiinaa. Palestiinan tunnustaminen on suuri tuki palestiinalaisille. Tunnustaminen vahvistaa palestiinalaisten asemaa myös tulevaisuudessa.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on sanonut, että Yhdysvallat ei tunnusta Palestiinaa.
Myös Suomessa on keskusteltu paljon Palestiinan tunnustamisesta. Suomen tasavallan presidentti Alexander Stubb kannattaa tunnustamista. Hallitus ei ole tehnyt päätöstä.
– Asian käsittely hallituksessa on kesken. Edistämme kahden valtion mallia, kertoo pääministeri Petteri Orpo.
