Al-Holin leiri tyhjenee Syyriassa

Teksti: Selkosanomat, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Omar Haj Kadour
Uutinen julkaistu: 10.03.2026

Al-holin pakolaisleiri Syyriassa suljetaan pian. Leiri on melkein tyhjä. Suurin osa leirillä olleista ihmisistä on vapautunut.

Syyria sulkee al-Holin leirin eli pakolaisleirin Syyrian koillisosassa. Sulkeminen tapahtuu ehkä jo tällä viikolla.

Leirillä asui 24 000 ihmistä. Leirillä oli myös terroristijärjestö Isisin kannattajia ja Isis-taistelijoiden perheenjäseniä. Leirillä asui vielä myös 10 suomalaista, joista suurin osa oli alaikäisiä lapsia.

Leirin asukkaita pakeni leiristä helmikuussa. Suomen ulkoministeriö ei tiedä, minne suomalaiset ovat menneet. Ulkoministeriön konsulipäällikkö Jussi Tanner sanoo, että lasten täytyy päästä Suomeen kouluun. Leiristä on karannut myös Isis-järjestön kannattajia. Leiriltä on jo aiemmin palannut Suomeen 36 ihmistä.

Suomen ulkoministeriö miettii nyt, miten se voi auttaa leirin suomalaisia lapsia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)