Väinö Linnan kirja Täällä Pohjantähden alla on suomalaisen kirjallisuuden klassikoita. Linnan kolmen teoksen sarja julkaistiin 1950–1960-lukujen taitteessa. Pohjantähti-sarjan kirjoissa on yli tuhat sivua. Linnan teoksesta tuli heti julkaisun jälkeen klassikko, jota suomalaiset rakastavat. Pohjantähdestä on sen jälkeen tehty satoja teatteriesityksiä ja useita elokuvia.
Teatteriohjaaja Lauri Maijalan Täällä Pohjantähden alla on teoksen uusin sovitus. Maijalan ohjaus nähdään Helsingissä Suomen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä. Maijalan teos kuvaa Pohjantähden tapahtumia koskettavasti ja mahtavasti. Esitys on suuri ja näyttävä. Lavalla on 24 näyttelijää, jotka esittävät peräti 120 eri roolia.
Täällä Pohjantähden alla kertoo menneisyyden tapahtumista. Teoksen koskettavuutta lisää kuitenkin se, että monet teoksen tapahtumat voivat olla nykypäivää. Kyseessä on siis ajaton teos.
Täällä pohjantähden alla -näytelmä Suomen Kansallisteatterissa. Esitykset jatkuvat ainakin maaliskuuhun 2026 saakka.

