Kerro vähän itsestäsi!
– Olen Mari-Pauliina. Lapsena asuin Liperissä, Pohjois-Karjalassa. 17-vuotiaana muutin Jyväskylään, ja asun yhä Keski-Suomessa.
– Koulutukseltani olen äidinkielen opettaja. Olen myös neuropsykiatrinen valmentaja ja olen työskennellyt työhönvalmentajana. Lisäksi olen tehnyt taideprojekteja, joissa ihmisen oma ääni pääsee esiin.
Kuka on kirjasi päähenkilö Siri?
– Siri on teinityttö, joka asuu äitinsä ja isänsä kanssa. Sirimaan salaisuus on Sirin päiväkirja.
– Siri kokee, että hänessä on jotain vikaa. Hän puhuu ja ajattelee eri tavalla kuin muut. Siitä seuraa riitoja ja väärinkäsityksiä kotona ja koulussa.
– Koulussa Sirillä on usein ulkopuolinen olo. Siri kuvittelee, että hän asuu Sirimaassa. Siellä hän saa olla rauhassa.
– Kirjassa Siri saa ystävän ja selityksen sille, miksi hänellä on erilainen olo. Hän saa autismin kirjon diagnoosin.
– Tieto autismista auttaa Siriä ymmärtämään itseään. Tieto auttaa myös muita ymmärtämään Siriä.
Miten Sirin tarina syntyi?
– Minua kiinnostavat ihmiset, joita muut eivät aina huomaa. Usein yksinäisen ihmisen luonne on viisas ja kaunis. Halusin kertoa tarinan, jossa syrjäytynyt nuori alkaa puhua ja saa oman äänen.
– Ymmärrän tällaisia nuoria hyvin. Olin lapsena onnellinen, kunnes menin yläkouluun. Siellä en kuulunut joukkoon. Minusta tuli yksinäinen, ja käännyin sisäänpäin, omaan maailmaani.
– Tämä kokemus vaikutti varmasti siihen, että kiinnostuin autismin kirjosta ja haluan kirjoittaa siitä. Olen ajatellut paljon herkkiä, yksinäisiä ja autismin kirjon ihmisiä.
– Olen myös introvertti. Se tarkoittaa, että viihdyn yksin, ja että mielikuvitus ja omat ajatukset ovat minulle tärkeitä.
– Kirjani päähenkilö Siri muistuttaa siis minua. Sirimaa on Sirin oma maailma, rakas ja rauhallinen paikka.
– Kirjoitin kirjan, että muut ymmärtävät paremmin tällaisia ihmisiä. Kirjoittamisen avulla voin myös jäsentää ajatuksiani ja kertoa niistä muille.
Oletko saanut palautetta kirjasta?
– Olen saanut palautetta, että Sirimaan salaisuus on hauska ja siinä on hyvä kuvitus.
– Kirjaa on kehuttu myös siitä, että siinä paljon uutta, tärkeää tietoa.
Millaisia kirjoja itse luet?
– Pidän kirjoista, joissa erilaisuus ja ulkopuolisuus ovat mukana jollain tavalla. Viime aikoina minua on myös kiinnostanut tekstilajien yhdistely.
– Timo Pennasen tietokirja Oikein silmin – Kuinka autismin salaisuudet avautuivat minulle ja medialle on hieno esimerkki erilaisten tekstilajien yhdistelystä.
– Kirjassa Timo Pennanen kertoo oma tarinansa autismista. Lisäksi kirja kertoo, miten autismista on puhuttu mediassa eri aikoina.
Kuka?
Mari-Pauliina Tervo
Ikä: 42 vuotta
Asuinpaikka: Jyväskylä
Perhe: neljä aikuistuvaa lasta
Ammatti: suunnittelen, että perustan oman yrityksen
Harrastukset: lavatanssi, laulu, vesijumppa.
Lempiruoka: aasialainen ruoka
Jutun kirja: Mari-Pauliina Tervo: Sirimaan salaisuus Selkomukautus: Leena Kaivosoja Julkaisija: Kehitysvammaliitto ry, Opike 2024.
Helsingin Kirjamessut järjestetään 23.–26.10.2025. Selkokeskuksella on messuilla oma osasto, jossa on esillä selkokirjoja, Selkosanomia ja tietoa selkokielestä.