Riikka Tuohimetsä on muokannut yli 15 kirjaa selkokielelle. Hänen ensimmäinen selkokirjansa oli Timo Parvelan lastenkirja Maukka ja Väykkä.
Vuonna 2025 Tuohimetsä voitti Seesam-palkinnon työstään. Tuohimetsä sai palkinnon, koska hän on tehnyt hyviä selkokirjoja lapsille ja nuorille.
Mitä selkomukauttaja tekee?
– Muokkaan kirjoja niin, että ne ovat helpompia, selkeämpiä ja lyhyempiä.
– Muokkaan esimerkiksi kirjan sanoja, lauseita ja asioiden järjestystä. Usein keksin luvuille nimet. Joskus selitän asioita enemmän.
– Yritän tehdä lukemisesta mukavaa ja helppoa. Haluan tarjota lukijalle onnistumisen kokemuksia. Toivon, että jokainen voi lukea ja nauttia lukemisesta.
Mikä on parasta työssä?
– On hienoa, että saan tehdä tärkeää työtä. Pidän myös työn luovuudesta ja vapaudesta.
– On myös kiva miettiä kirjan tunnelmaa ja sävyä. Niiden täytyy pysyä samanlaisina kuin alkuperäisessä kirjassa.
Miltä tuntuu, kun voitit palkinnon?
– Se tuntuu tosi mahtavalta. Minulla on kiitollinen olo, koska työni sai arvostusta.
Millaisia kirjoja olet muokannut selkokielelle?
– Olen muokannut monenlaisia lasten ja nuorten kirjoja. Olen muokannut selkokielelle esimerkiksi Nadja Sumasen Rambon, joka on realistinen nuortenkirja. Olen muokannut myös Magdalena Hain kauhutarinoita.
Mitkä ovat uusimmat selkokirjasi?
– Uusimmat ovat Katri Alatalon Kesäkuu, Mirjami Sirénin Kaupunki ilman koteja ja Helena Immosen Karakalin voima.
– Kesäkuu on nuortenkirja, joka kertoo yhdestä kesäyöstä. Kirjassa kaksi nuorta ovat pakomatkalla.
– Kaupunki ilman koteja sijoittuu tulevaisuuteen. Kirja kertoo kaupungista, jossa ihmisillä ei ole kotia. Heidän täytyy vaihtaa paikkaa joka yö.
– Karakalin voima aloittaa seikkailusarjan, joka sopii yli 9-vuotiaille. Kirjassa on ihmisiä, jotka osaavat muuttua eläimiksi.
Mikä on mukavin palaute kirjastasi?
– On aina kiva kuulla, että selkokirja on ensimmäinen kirja, jonka nuori on lukenut kokonaan. Olen saanut palautetta myös siitä, että lukija on tuntenut lukemisen ja onnistumisen iloa.
Miksi selkokirjoja kannattaa lukea?
– Kaikkien kannattaa lukea hyviä selkokirjoja. Lukija saa nauttia jännistä ja hauskoista tarinoista. Silloin voi rentoutua ja unohtaa omat huolensa.
– Jos lukeminen tuntuu vaikealta, selkokirjoja on nopeampi ja helpompi lukea kuin muita kirjoja. Ne ovat myös kiva tapa oppia suomea ja suomalaista kulttuuria.
Millaisista kirjoista pidät itse?
– Luen paljon erilaisia kirjoja. Tykkään kauniista kielestä. Usein luen melko realistisia kirjoja, joissa on kiinnostavia ja uskottavia henkilöitä. Kauhukirjoja en uskalla lukea.
– Suosittelen lukemaan nuortenkirjoja, koska jokainen meistä on ollut joskus nuori. Nuortenkirjat ovat ihanan raikkaita.
Kuka?
Riikka Tuohimetsä
Ikä: 49 vuotta
Asuinpaikka: Jyväskylä
Ammatti: yrittäjä, joka muokkaa kirjoja selkokielelle ja kouluttaa selkokielestä
Perhe: puoliso, kolme lasta ja Ulpukka-koira
Harrastukset: lukeminen, jooga, kuntosali ja kävely metsässä koiran kanssa
