Juhla sai alkunsa hoitoalalla työskentelevien ihmisten halusta järjestää koronan jälkeen kiva tapahtuma erityisryhmille. Tanssit olivat ensin pieni tapahtuma, joka järjestettiin talkoovoimin. Tanssit saivat mahtavan vastaanoton. Nellelän kantritansseista tuli nopeasti suosittu tapahtuma.
Tanssit järjestetään joka vuosi. Osallistujat ovat tyytyväisiä, kun he saavat kokoontua yhteen iloisessa tapahtumassa. Tanssilattialla jokainen saa tanssia omalla tyylillään. Tansseihin tulee paljon ihmisiä myös pitkän matkan päästä.
Tänä vuonna on Nellelän Kantritanssien juhlavuosi. Juhlavuoden kunniaksi Nellelän Kantritanssit järjestetään laivalla. Tapahtuman nimi on Nellelän Kantritanssit laineilla. Se järjestetään 24.-25. maaliskuuta Viking Gracella. Nellelän Kantritanssit laineilla on ensimmäinen erityisryhmille suunnattu teemaristeily.
