Mia Hafrén on näyttelijä, laulaja, terapeutti ja martta

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Laura Malmivaara
Uutinen julkaistu: 22.01.2026

Mia Hafrén on Suomen ruotsinkielisten marttojen eli Finlands Svenska Marthaförbundetin puheenjohtaja. Hafrén on lisäksi yrittäjä, muusikko, terapeutti ja poliitikko.

Teet paljon erilaisia asioita, kerro niistä.

– Olen utelias ihminen ja välitän siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Haluan vaikuttaa asioihin. siski teen monenlaista vaikuttamistyötä. Yritän tavoittaa ihmisiä musiikin, politiikan ja muun vaikuttamisen avulla.

Ruotsinkielinen marttajärjestö on toiminut 125 vuotta. Onko marttajärjestö nykyaikainen?

– Martat perustettiin aikoinaan siksi, että naisille haluttiin antaa tietoa. Kaikilla naisilla ei silloin ollut mahdollisuutta käydä koulua. Nykyään tilanne on tietenkin erilainen, mutta tiedon jakaminen on edelleen tärkeää.

– Ruotsinkielisillä martoilla on 8 000 jäsentä. Jäsenmäärä vähenee, kuten monissa muissakin yhdistyksissä. Silti toimintaa on paljon. Martat eivät ole enää vain naisten järjestö, myös miehet ovat tervetulleita mukaan. Martat on tarkoitettu kaikille suomalaisille, myös niille, jotka eivät ole jäseniä. Kuka tahansa voi mennä marttojen verkkosivuille ja hakea reseptejä ja muita vinkkejä ilmaiseksi. Ruotsinkielinen marttajärjestö tekee paljon yhteistyötä suomenkielisen Marttaliiton kanssa.

Mitkä asiat ovat martoille tärkeitä juuri nyt?

– Martat opettavat, miten voi elää terveellisesti ja kestävästi. Kyse ei ole ainoastaan ympäristöstä, vaan ihmisten hyvinvoinnista ja sosiaalisesta ja henkisestä jaksamisesta. Pohdimme, miten meidän kannattaa syödä ja elää, jotta voimme paremmin ja jotta maapallo voi paremmin. Monille ihmisille on vaikeaa jaksaa arjessa. Ehkä vaatimuksia voisi joskus laskea. Kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti.

– Toinen tärkeä asia on varautuminen. Siitä puhutaan paljon. Varautuminen ei tarkoita vain sotaan valmistautumista. Se tarkoittaa myös arkea. Esimerkiksi sitä, miten selviämme, jos sähköt tai internet eivät toimi. Kotona pitäisi olla aina vettä, ruokaa ja varavirtalähde puhelimen lataamista varten.

Onko oma elämäsi muuttunut sen jälkeen, kun sinusta tuli marttojen puheenjohtaja?

– Olen ollut puheenjohtaja kolme vuotta. Ympäristöasiat ovat aina kiinnostaneet minua. Nyt yritän kuluttaa vieläkin kestävämmällä tavalla. Olen esimerkiksi vaihtanut kemialliset puhdistusaineet etikkaan ja sitruunaan.

Miten ehdit tehdä kaiken?

– Käytän aikani hyvin. Jaan viikkoni selkeästi. Kolmena päivänä viikossa minulla on vastaanotto, jossa tapaan terapiassa asiakkaitani. Kolmena päivänä teen luovaa työtä. Se on usein musiikkia, mutta joskus myös teatteria. Vuoden lopulla olen mukana musikaalissa, jota esitetään Oulussa. Puheenjohtajuus ei ole työ, vaan luottamustehtävä. Joskus marttojen työtä on paljon, ja silloin teen vähemmän muita asioita.

Mitä teet musiikin parissa?

– Kun lopetimme Fork-yhtyeen, aloin tehdä musiikkia itsenäisesti. Aloin kirjoittaa omia lauluja ja pitää omia konsertteja. Helmikuun lopussa ilmestyy kolmas oma levyni. Kirjoitan lauluja englanniksi ja ruotsiksi.

Mitä teet politiikassa?

– Olen Helsingin kaupunginvaltuuston varajäsen, ja olen mukana kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa. Olen sitoutumaton, mutta teen yhteistyötä RKP:n kanssa. Olen vielä melko uusi politiikassa ja opettelen koko ajan lisää.

– Koen, että eri työni tukevat toisiaan. Terapiatyössä kuulen, mitkä asiat ovat ihmisille vaikeita ja tärkeitä. Se on hyödyllistä politiikassa. Teen työtä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon puolesta. Haluan, että ihmiset voivat voida mahdollisimman hyvin.

Mia Hafrénin kolmas sooloalbumi julkaistaan Helsingin G Livelabissa lauantaina 28. helmikuuta.

Kuka?

Mia Hafrén

Ikä: 51 vuotta

Asuinpaikka: kotoisin Loviisasta, asuu Helsingissä

Perhe: kyllä

Ammatti: yrittäjä, ruotsinkielisten marttojen puheenjohtaja, muusikko, näyttelijä, terapeutti

Harrastukset: kuntosaliharjoittelu, luonnossa liikkuminen ja ystävien kanssa oleilu.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)