Kirjailija Edith Arkko kertoo nuorten elämästä

Teksti: Jesse Verkkoperä
Kuva: Kristiina Lappalainen
Uutinen julkaistu: 28.08.2025

Edith Arkko julkaisi viime vuonna kirjan Aurora/Eino. Arkko kirjoitti kirjan selkokielellä. Lastenkirjainstituutti palkitsi teoksen tänä vuonna.

Edith Arkko sai Lastenkirjainstituutin vuoden 2025 Punni-palkinnon.

Mitä teet arkipäivisin?

– Opetan äidinkieltä Pyörön koulussa Kuopiossa. Koulu on iso, ja äidinkielen opettajia on neljä. Meidän koulussamme on paljon nuoria, jotka harrastavat urheilua kuten jääkiekkoa.

– Lisäksi kirjoitan tarinoita. Ensimmäinen kirjani ilmestyi viime kesänä. Minusta tuli kirjailija. Yritän vielä tottua siihen, että käytän itsestäni sanaa kirjailija.

Kirjoitit kirjan Aurora/Eino. Mistä kirjassa on kyse?

– Kirjassa käsittelen aiheita, jotka ovat nuorille tuttuja. Aurora ja Eino ovat yhdeksäsluokkalaisia. Auroralla on vaikeuksia koulun ja perheen kanssa. Eino on jääkiekkoilija.

– Eino ja Aurora joutuvat jälki-istuntoon. Lopulta he ihastuvat toisiinsa.

– Aurora/Eino on kääntökirja. Voit siis kääntää kirjan, ja lukea saman tarinan Auroran tai Einon näkökulmasta.

Kirjoitit kirjan Aurora/Eino selkokielellä. Miten päädyit selkokirjailijaksi?

– Näen paljon nuoria arjessani. Halusin kirjoittaa kirjan juuri heille. Olen kirjoittanut monta novellia, mutta ne eivät ole nuorille.

– Sain idean kokeilla selkokieltä, kun kirjoitin uutta tarinaa. Selkokieli sopi uuteen tarinaan hyvin. Jatkoin tarinan kirjoittamista selkokielellä. Tällä tavalla aloin kirjoittamaan kirjaa Aurora/Eino.

– Titta Kemppainen kannusti minua. Kemppainen on äidinkielen opettaja ja selkokirjailija. Pian lähetin tarinan Hertta Kustannukseen. Hertta Kustannus on pieni kustantamo Helsingissä.

– Jo kahden päivän kuluttua Hertta Kustannus lähetti minulle viestin. Kyllä! Hertta Kustannus kiinnostui tarinasta ja halusi julkaista sen.

Aurora/Eino voitti kirjallisuuspalkinnon. Miltä palkinnon saaminen tuntuu?

– Palkinnon saaminen tuntuu tietenkin todella hyvältä! Yllätyin, että sain palkinnon. Monet kehuivat kirjan kieltä. Nuorten on helppo ymmärtää sitä.

– Minun mielestäni on hienoa, että selkokirja sai palkinnon. Se tarkoittaa, että voit kirjoittaa hyvää kirjallisuutta myös selkokielellä. Kaiken lisäksi selkokirjallisuutta tarvitaan.

Mistä saat ideoita kirjoittamiseen?

– Saan ideoita ympäriltäni. Olen opettaja ja työskentelen paljon nuorten kanssa. Näen läheltä, minkälaista elämää nuoret elävät.

– Eino pelaa jääkiekkoa. Jääkiekko on minulle tuttu aihe. Lisäksi koulussamme on paljon jääkiekkoilijoita. He kertoivat minulle yksityiskohtia jääkiekosta. Se auttoi minua kirjoittamaan Einon tarinan.

Onko sinulla esikuvia?

– Luen kaikenlaisia kirjoja ja kirjoitan eri tyyleillä. Usein kirjoitan siitä, mikä minua kiinnostaa. On vaikea nimetä yhtä tai kahta esikuvaa.

– Minulle tärkeää on, että saan kirjoittaa sillä tavalla kuin haluan. Vapaus kirjoittaa on tärkeämpää kuin kirjan menestyminen.

Mitä kirjoittaminen merkitsee sinulle?

– Kirjoittamisen avulla pohdin eri asioita ja tutkin, mitä mieltä minä olen. Pohdinta on tärkeää. Ei haittaa, jos en löydä vastauksia.

– Kun kirjoitan, voin tuoda esille erilaisia asioita. On hienoa, jos kirjoitukseni kannustavat ihmisiä ajattelemaan. Asioihin voidaan nimittäin ottaa monia eri näkökulmia, niin kuin kirja Aurora/Eino näyttää.

– Käsittelen kirjassani Aurora/Eino myös vaikeita asioita, kuten vanhempien alkoholiongelmia ja nuorien vaikeuksia koulussa. On tärkeää puhua myös vaikeista asioista.

Onko sinulla tiettyä paikkaa, jossa kirjoitat?

– Kirjoitan usein kahviloissa. Vaihtelen kuitenkin paikkaa, jossa kirjoitan. Esimerkiksi junassa on mukava kirjoittaa. Kirjoitan tietenkin myös kotona.

Kirjoitat seuraavaa selkokirjaa Samira/Ninni. Miten kirjan kirjoittaminen sujuu?

– Kirjan Samira/Ninni kirjoittaminen sujuu hyvin. Sen kirjoittaminen on kuitenkin vaikeampaa kuin kirjan Aurora/Eino. Käsittelen kirjassa uusia aiheita. Tein paljon taustatutkimusta kirjaa varten.

– Kirja julkaistaan syksyllä. Samira/Ninni on myös kääntökirja. Kirja tarjoaa uusia näkökulmia nuorten elämään.

Mitä haluat sanoa lukijoillesi?

– Meidän kaikkien on hyvä kiinnittää huomiota tunteisiin. Kirja Aurora/Eino paljastaa, miten ihmiset kokevat asioita samalla tavalla mutta ovat silti epävarmoja. Ihmiset eivät näe toistensa sisälle, mutta he voivat kertoa omista tunteistaan. Voi olla, että myös toinen on yhtä epävarma kuin sinäkin. Siksi on tärkeä olla rohkea, puhua ja nostaa asioita esille.

Kuka?

Kuka: Edith Arkko

Ikä: 52

Asuinpaikka: Kuopio

Ammatti: äidinkielen opettaja

Kirja: Aurora/Eino (2024)

Harrastukset: lukeminen, kulttuuri.

Jutun kirjoittaja on Jesse Verkkoperä. Kirjoittaja on harjoittelija Selkokeskuksessa. Hän opiskelee kääntämistä ja tulkkausta Helsingin yliopistolla.

 

2 kommenttia artikkeliin ”Kirjailija Edith Arkko kertoo nuorten elämästä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)