Viestintäministeri Anne Berner sanoo, että yritykset voisivat veloittaa auton omistajia auton käytön mukaan.

Viestintäministeri Anne Berner sanoo, että yritykset voisivat veloittaa auton omistajia auton käytön mukaan.

Yritys voi pian omistaa tiet

Tiet, rautatiet ja vesiväylät ovat ehkä pian yrityksen omistuksessa.

Suomessa valtio omistaa melkein kaikki rautatiet, vesiväylät ja tiet. Nyt hallitus suunnittelee, että yritys voisi omistaa tiet. Yritys voisi myydä teiden käyttöoikeuksia operaattoreille. Nämä operaattorit perisivät maksua teiden käyttäjiltä.

Viestintäministeri Anne Berner kertoi suunnitelmista joulukuun lopussa. Hän sanoi, että kaikissa autoissa pitää olla SIM-kortti. Sen avulla voi seurata, kuinka paljon autolla ajetaan ja paljonko siitä joutuu maksamaan.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio arvioi, että ihmisten autoilua ei saa valvoa. Se on perustuslain vastaista.

Ehdotuksen mukaan ajaminen olisi halvempaa maaseudulla kuin kaupungeissa.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste