Ylinopeudet lisääntyivät korona-aikana

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.08.2020

Auto suistui tieltä ja törmäsi kovalla vauhdilla puuhun Nokialla varhain viime sunnuntaina. Onnettomuudessa kuoli kolme nuorta. Vakavat liikenneonnettomuudet ovat muutenkin lisääntyneet tänä kesänä.

Nokian onnettomuudessa auto suistui tieltä, joka johtaa Nokialta kohti Poria. Auto törmäsi kovalla vauhdilla puuhun. Törmäys oli niin kova, että puu katkesi.

Kolme nuorta kuoli törmäyksessä. Yksi matkustaja loukkaantui, ja hänet vietiin sairaalaan. Poliisi tutkii onnettomuutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja törkeänä rattijuopumuksena.

Liikenne väheni, ylinopeudet lisääntyivät

Koronaviruksen aikana liikenne on vähentynyt selvästi varsinkin Etelä-Suomessa. Monet tekevät etätöitä. Työmatkaliikenne on vähentynyt. Silti vakavia onnettomuuksia on tapahtunut yhtä paljon kuin viime vuonna.

Onnettomuuksien suurelle määrälle voi olla monia syitä. Ylen jutussa Poliisihallituksen tilastot kertovat, että autoilijat ajavat korona-aikana kovaa ylinopeutta tavallisesti enemmän.

Ylinopeutta ajavat melkein aina miehet. Suurin osa heistä on nuoria 18-20-vuotiaita miehiä.

Myös Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen selittää nuorten ylinopeuksia ja onnettomuuksia koronalla. Valtonen muistuttaa, että rajoitusten takia nuoret jumiutuivat kotiin, eivätkä tavanneet kavereita. Monet harrastukset oli keskeytetty ja ravintolat olivat kiinni.

Missä monet nuoret siis kokoontuivat korona-aikana? He istuivat autoissa ja ajoivat hiljaisilla maanteillä.

Suomen tavoite on ollut, että kuolemat liikenteessä vähenevät joka vuosi. Vuodesta 2014 asti tilanne on kuitenkin pysynyt ennallaan. Joka vuosi Suomen liikenteessä kuolee yli 200 ihmistä.

Lähteet: STT, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Ylinopeudet lisääntyivät korona-aikana”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)