Yli miljoonalla suomalaisella on eurooppalainen sairaanhoitokortti

Teksti: lähde HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.05.2015

Jo 1,4 miljoonalla suomalaisella on eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Kortti toimii Euroopassa samalla tavalla kuin Kela-kortti Suomessa.

Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla voi hakeutua julkiseen terveydenhuoltoon kaikissa EU-maissa, Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä.

Kortti on maksuton. Sen voi tilata Kansaneläkelaitoksesta. Sairaanhoitokortti ei korvaa matkavakuutusta. Se ei siis kata yksityisen terveysdenhuollon kustannuksia tai suojaa matkailijan omaisuutta.

Eurooppalaisella terveydenhoitokortilla saa välttämättömän sairaanhoidon julkisessa terveydenhuollossa. Kortilla saa hoitoa myös raskauden ja synnytyksen vuoksi. Asiakas maksaa hoidosta asiakasmaksun verran.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti on ollut käytössä 10 vuotta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)