Yli 2 000 uutta sanaa

Jytky tuli yleiseen käyttöön sana tuli, kun Timo Soini käytti sitä viime keväänä vaali-iltana kuvaamaan perussuomalaisten murskavoittoa.

Kotimaisten kielten keskus julkaisee piakkoin uuden suomen kielen sanakirjan. Edellinen sanakirja ilmestyi vuonna 2008. Uudessa kirjassa on yli 100 000 hakusanaa, joista yli 2 000 uusia. Uusia sanoja ovat esimerkiksi energiajuoma, persu, vihapuhe, karppaus, sosiaalinen media ja ilmaveivi. Nämä sanat ovat tulleet yleiseen käyttöön vasta vuoden 2008 jälkeen. Sanakirjan toimituksesta vastasi viiden henkilön ryhmä. He hyväksyivät mukaan uusia sanoja, mutta moni ehdokas jäi myös kirjasta pois. Esimerkiksi soinismi, sixpack-hallitus, arabikevät ja velkakestävyys olivat tällaisia sanoja.

Mielenkiintoinen on mukaan hyväksytty Yuusi sana jytky. Se on ollut jo mukana murresanakirjoissa, jolloin se on tarkoittanut jysäystä tai pamausta. Yleiseen käyttöön sana tuli, kun Timo Soini käytti sitä viime keväänä vaali-iltana. Kun perussuomalaiset olivat saaneet eduskuntavaaleissa suuren vaalivoiton, Soini sanoi ”nyt tuli iso jytky”. Sana merkitsee nyt siis myös voittoa ja menestystä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste