Yhdysvaltalainen rahtikone kuljetti panssarivaunuja Afganistaniin vuonna 2015.

Yhdysvaltojen panssareita Suomeen

Yhdysvaltalaisia panssariajoneuvoja saapuu sotaharjoitukseen Suomeen.

Puolustusministeri Jussi Niinistön mukaan Suomeen tulee parikymmentä panssaroitua Stryker-miehistönkuljetusvaunua. Panssariajoneuvot saapuvat sotaharjoituksiin loppukeväällä. Yhdysvaltalaisia panssareita ei ole ollut harjoituksissa Suomen maaperällä koskaan aiemmin.

Yhdysvaltojen armeija on saanut miljardi euroa Euroopassa harjoittelua varten. Suomi on Pohjois-Atlantin puolustusliitto Naton rauhankumppani.

Suomi haluaa ostaa Yhdysvalloista lähitulevaisuudessa 240 ohjusta. Ohjukset ovat raskaista raketinheittimistä laukaistavia täsmäohjuksia. Kaupan hinta on 150 miljoonaa euroa. Suomi osti viimeksi ohjuksia Hollannista vuonna 2006.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste