Yhä useampi asuu nykyisin yksin. Monella yksinasujalla on kotieläin, esimerkiksi koira.

Yhä useampi asuu yksin

Yli miljoona suomalaista asuu yksin. Yhden perheen talous on nykyään yleisin. Viime vuonna yhdessä suomalaisessa taloudessa asui keskimäärin 1,99 henkilöä.

44 prosenttia kotitalouksista on yhden perheen talouksia. 1,2 miljoonaa suomalaista asuu yksin. Yleisin asuinmuoto on nykyisin siis yhden perheen talous.

Myös kahden henkilön kotitaloudet ovat lisääntyneet. Niitä on Suomessa 900 000.

Noin 300 000 asunnossa on kolme ihmistä. 350 000 kotitaloudessa asuu neljä henkilöä tai enemmän. Nämä tiedot julkaistiin Tilastokeskuksen tutkimuksessa Tieto & trendit 2017.

30 vuotta sitten suomalaisessa asunnossa oli keskimäärin 2,5 asukasta.

Moni asia vaikuttaa

On olemassa monia syitä siihen, että niin moni asuu nykyisin yksin. Kulttuuri ja elämäntapa ovat muuttuneet. Koti on nykyisin paikka, jossa rentoudutaan päivän toimien jälkeen. Moni myös viihtyy kotona yksin.

Toinen syy on väestörakenteen muutos. Suomessa on paljon vanhoja ihmisiä ja leskiä, joiden puoliso on kuollut. Monet vanhukset jäävät asumaan yksin sen jälkeen, kun kumppani kuolee.

On myös tavallista, että nuoret muuttavat kotoa pois ja asuvat sen jälkeen yksin. Monella nuorella ihmisellä ei ole nykyään kiirettä löytää kumppania ja perustaa perhettä.

Vaikka monet asuvat nykyisin yksin, on monissa kodeissa useita asukkaita. Monilla yksinasuvilla on lemmikkieläimiä.

Koira on suosituin kotieläin Suomessa. Suomessa on 800 000 koiraa lemmikkinä. n

Lähteet STT, HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste