Virsikirjan lisävihkoon tulee lähes 80 uutta laulua. Uusia virsiä veisataan seurakunnissa ensi syksynä.

Virsikirja saa uusia virsiä

Evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous hyväksyi virsikirjan lisävihon. Virret ovat uskonnollisia lauluja.

Virsikirjan lisävihkoon tulee 79 uutta virttä. Uusi virsi on esimerkiksi poptähti Cat Stevensin Morning Has Broken. Kaunis kappale oli hyvin suosittu 1970-luvulla. Virsikirjan lisävihkoon tulee laulun suomenkielinen versio Nousta sain aamuun.

Lisävihossa on myös tuttuja virsiä, kuten Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Uusissa virsissä käytetään peräti 26 eri kieltä. Lauluja on Afrikan eri kielillä, arabiaksi ja hepreaksi. Virsikirja on uudistettu viimeksi vuonna 1986. Edellinen lisävihko valmistui kauan sitten, 1960-luvulla.

Lisävihkotyöryhmän sihteeri on pastori Samuli Koivuranta. Hän sanoo, että lisävihko on nimenomaan kokeiluja varten.

– Vihon avulla voimme kokeilla, mikä kappale sopisi varsinaiseksi virreksi. Lisävihko ei ole suosikkivirsien kokoelma. Mukaan tahdoimme ottaa laajan kokoelman maailmalla suosittuja virsiä.

Koivuranta muistuttaa Helsingin Sanomissa, että Cat Stevensin laulu on alun perin irlantilainen kansansävelmä. Laulun tekijä Stephen Demetre Georgiou esiintyi taitelijanimellä Cat Stevens. Hän kääntyi myöhemmin muslimiksi. Nykyisin hänen nimensä on Yusuf Islam.

Lisävihossa on mukana tuttuja hengellisiä lauluja ja uusia sävellyksiä. Lisävihot tulevat käyttöön varsinaisen virsikirjan rinnalle adventtina 2016. Kirkolliskokouksen mukaan lisävihon virsissä on painotettu kiitollisuutta ja iloa Jumalan luomista lahjoista.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste