Keskustelu rahapelien mainonnasta alkoi elokuun alussa. Monet paheksuivat Veikkauksen mainoksia sosiaalisessa mediassa. Monien mielestä mainokset yllyttivät pelaamaan rahapelejä yhä enemmän. Arvostelun seurauksena Veikkaus päätti, että se ei enää mainosta rahapelejä yhtä innokkaasti.
Pian ruvettiin keskustelemaan myös Veikkauksen asemasta. Suomessa Veikkauksella on monopoli eli yksinoikeus rahapeleihin. Se tarkoittaa, että Suomessa vain Veikkaus saa järjestää rahapelejä.
Veikkaus järjestää monia rahapelejä. Kaupoissa, huoltoasemilla ja R-kioskeissa on peliautomaatteja. Raveissa lyödään vetoa hevosista. Televisiossa on lottoarvonta joka lauantai. Jalkapallon tuloksia voi veikata vakioveikkauksessa.
Veikkauksen tuottoja käytetään moniin hyviin tarkoituksiin. Veikkaus tukee kulttuuria, urheilua ja monia järjestöjä.
Toisaalta Veikkauksen pitää torjua rahapelien haittoja. Silti suomalaiset pelaavat rahapelejä enemmän kuin useimmat muut kansat. Suomessa on kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka pelaavat liikaa. Monet joutuvat taloudellisiin vaikeuksiin pelaamisen takia.
Nyt myös poliitikot ovat ottaneet kantaa Veikkauksen asemaan. Useimmat poliitikot haluavat, että Veikkauksen yksinoikeus säilyy. Poliitikot haluavat myös, että Veikkaus torjuu tehokkaammin pelaamisen haittoja.
Luultavasti käy niin, että Veikkaus vähentää peliautomaattien määrää ja tiedottaa enemmän pelaamisen haitoista. Vuodesta 2021 lähtien pelikoneille pääsee vain tunnistautumisen avulla. Pelaajan pitää todistaa pelikoneella, kuka ja minkä ikäinen hän on. Pelaajat saavat luultavasti kortin, jolla tunnistautuminen tapahtuu.
Tunnistautumisen avulla ainakin alle 18-vuotiaiden pelaaminen vähenee. Pelaaja voi myös määritellä ylärajan sille, kuinka paljon hän voi pelata kuukaudessa.
Lähteet STT, Yle
Toto pelit kiinnostavat minua.
Uhkapelien haittojen vaikutus eroaa toisistaan. Olen samaa mieltä siitä, että Veikkauksen tulisi myös myötävaikuttaa miinusten torjuntaan, heillä on siihen kyky. Kannatan aina vastuullista pelaamista avaimena tämän ongelman ratkaisemiseen.
– Kasino Hai