Viimeinen Mannerheim-ristin ritari on kuollut

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.12.2020

Viimeinen Mannerheimristin ritari Tuomas Gerdt kuoli marraskuun alussa. Gerdt oli 98-vuotias.

Tuomas Gerdt oli viimeinen Mannerheim-ristin ritari, joka oli elossa. Mannerheim-risti on suurin tunnustus, jonka suomalainen sotilas sai toisessa maailmansodassa. Gerdt sai arvon vuonna 1942.

Suomi oli mukana toisessa maailmansodassa vuosina 1939–1944. Sotaan osallistui Suomesta 600 000 miestä ja 100 000 naista. 8 000 veteraania oli elossa vuoden 2020 alussa.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)