Veikkaus puuttuu pelaamiseen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.11.2019

Veikkaus poistaa käytöstä 3 500 rahapeliautomaattia ensi vuoden aikana.

Veikkaus vähentää rahapeliautomaattien määrää merkittävästi. Peliautomaatteja karsitaan erityisesti kaupoista ja huoltoasemilta. Veikkaus poistaa käytöstä 3 500 automaattia vuonna 2020. Vuoteen 2025 mennessä Veikkaus vähentää jopa 8 000 automaattia.

Veikkauksella on nykyisin 18 500 peliautomaattia. Määrä vähenee tulevaisuudessa peräti 15 000 peliautomaatilla.

Veikkaus vaatii jatkossa rahapeliautomaattien käyttäjiltä tunnistaumista. Pelaajan täytyy tunnistautua vuoden 2021 alusta lähtien. Tällä halutaan estää esimerkiksi alaikäisten pelaaminen.

Tämän lisäksi ihmisen pelaamista voidaan valvoa. Valvonta mahdollistaa sen, että henkilölle voidaan elinikäinen pelikielto peliautomaatille.

Tulos heikkenee

Veikkauksen toimintaa ja sen tiedotusta on arvosteltu tänä syksynä paljon. Veikkausta on moitittu siitä, että sillä on paljon peliautomaatteja esimerkiksi marketeissa. Peliautomaatit aiheuttavat riippuvat ja saattavat johtaa siihen, että ongelmapelaajat menettävät koko omaisuutensa.

Veikkaus järjesti lokakuun lopussa tiedotustilaisuuden, jossa sen johto kertoi yhtiön toiminnan muutoksista. Yhtiön johto vakuutti, että vastuullisuus on jatkossa entistä enemmän keskeinen osa yhtiön toimintaa. Myös rahapelien mainostusta vähennetään ja pelaamisen lopettamisen tukemista helpotetaan.

Uusien linjauksien myötä Veikkauksen tulos heikkenee ja valtio saa aiempaa vähemmän rahaa. Veikkaus arvioi, että sen tulos laskee 150–200 miljoonaa euroa.

Lähteet STT, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Veikkaus puuttuu pelaamiseen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)