Kuvassa ovat Linnéa Mynttinen ja Ali Kamil al-Sammarnaien. Mynttinen palkkasi turvapaikanhakija henkilökohtaiseksi avustajakseen. Hän sai Suomen Punaisen Ristin eli SPR:n palkinnon, koska hän on ennakkoluuloton ja avarakatseinen.

Linnéa Mynttinen palkkasi turvapaikanhakija Ali Kamil al-Sammarnaien henkilökohtaiseksi avustajakseen. Hän sai Suomen Punaisen Ristin eli SPR:n palkinnon, koska hän on ennakkoluuloton ja avarakatseinen.

Vanhus sai SPR:n palkinnon

Linnéa Mynttinen sai viime viikolla Suomen Punaisen Ristin (SPR) palkinnon ennakkoluulottomuudesta. Hän palkkasi turvapaikanhakijan henkilökohtaiseksi avustajakseen.

80-vuotias Linnéa Mynttinen on kotoisin Kirkkonummelta. Hänen on vaikea selviytyä yksin kotonaan, koska hänen jalkansa ovat huonossa kunnossa.
Siksi Linnéa Mynttinen otti yhteyttä Kirkkonummen vastaanottokeskukseen ja pyysi apua. Hän tutustui Ali Kamil al-Sammarnaieen, joka on turvapaikanhakija Irakista. Linnéa palkkasi hänet avustajakseen. He tulevat hyvin toimeen keskenään, ja molemmat ovat tyytyväisiä. Linnéa saa apua, ja Alilla on mielekästä tekemistä.

Pelko on turhaa Linnéa Mynttinen on ollut paljon julkisuudessa. Häntä on haastateltu sekä kotimaisissa että ulkomaisissa tiedotusvälineissä. Hän on osallistunut myös tv-keskusteluun, joka käsitteli rasismia ja pelkoja.

Linnéa ei pelkää pakolaisia. Hän toivoo, että muutkaan suomalaiset eivät pelkäisi heitä.

–Pakolaiset ovat ihmisiä, ja he haluavat tutustua meihin. Mielestäni ihmisten pitäisi ottaa yhteyttä vastaanottokeskuksiin ja kysyä, haluaisiko joku siellä auttaa, sanoo Linnéa Mynttinen Hufvudstadsbladet-lehdessä.

SPR perustelee palkitsemista sillä, että Mynttinen on ennakkoluuloton ja avarakatseinen. Hän auttaa maahanmuuttajaa oppimaan kieltä ja kotoutumaan Suomeen.

Lähteet HBL, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste