Tutkimuksessa selvitettiin, mitä lasten vanhemmat pelkäävät. On normaalia pelätä lastensa puolesta, sanoo psykologi.

Tutkimuksessa selvitettiin, mitä lasten vanhemmat pelkäävät. On normaalia pelätä lastensa puolesta, sanoo psykologi.

Vanhemmilla on monia pelkoja

Yli puolet suomalaisista vanhemmista pelkää, että joku tekee lapselle pahaa.

Taloustutkimus tutki, millaisia pelkoja ja huolia vanhemmilla on. Tutkimuksessa kysyttiin alle 18-vuotiaiden lasten vanhemmilta, mitä he pelkäävät eniten.

Yli puolet vanhemmista pelkäsi sitä, että joku vahingoittaa lasta tai että lapsi kuolee tai sairastuu vakavasti.

Vanhemmat pelkäsivät myös sitä, että lasta kiusataan koulussa tai että hän joutuu huonoon seuraan teini-iässä.
Yksinhuoltajilla oli useammin rahahuolia kuin muilla vanhemmilla. He pelkäsivät myös useammin omaa kuolemaansa. Yksinhuoltaja hoitaa ja elättää usein lastaan yksin, joten hänellä voi olla vähemmän rahaa käytössä. Jos yksinhuoltaja kuolee, lapsella ei enää välttämättä ole  vanhempia.

Ymmärrettäviä pelkoja

− On normaalia pelätä lastensa puolesta. En ole koskaan tavannut isää tai äitiä, joka ei pelkäisi, sanoo psykologi Tuovi Keränen.

Tuovi Keräsen mukaan tutkimuksessa tuli esille tyypillisiä vanhempien pelkoja. Pelko on normaali osa vanhemmuutta, mutta se ei saisi hallita koko elämää.

− Minusta vanhemmuuden hyvistä puolista pitäisi puhua enemmän. Sellaista rakkautta, jota saa omilta lapsilta, ei saa mistään muualta. Kuitenkaan siitä ei koskaan puhuta mediassa, Tuovi Keränen sanoo.

Vanhempien mielestä media eli tv ja lehdet luovat liikaa uhkakuvia ja pelkoja. Mediassa on paljon uutisia siitä, miten huonosti lapselle voi käydä.

Vanhemmilta kysyttiin myös, mikä vähentäisi pelkoja. Vanhemmat olivat sitä mieltä, että turvallinen rahatilanne vähentää pelkoa. Yksinhuoltajat toivoivat enemmän apua ja tukea muilta. Myös pelosta puhuminen on tärkeää.

− Kun ihminen voi puhua pelostaan, puolet siitä lähtee pois. Pelon jakaminen muiden kanssa auttaa varmasti, sanoo psykologi Tuovi Keränen.

Lähde Yle

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste