Kokoomuksen Fatbardhe Hetemaj ja demarien Nasima Razmyar keräsivät paljon ääniä Helsingissä.

Kokoomuksen Fatbardhe Hetemaj ja demarien Nasima Razmyar keräsivät paljon ääniä Helsingissä.

Valtuustoissa on jo monia maahanmuuttajia

Maahanmuuttajat saivat mukavasti ääniä kuntavaaleissa.

Aiempaa useampi maahanmuuttajataustainen ehdokas pääsi valtuustoon. Myös maahanmuuttajien äänestysinto näyttää kasvaneen. Kaikkiaan maahanmuuttajia oli kuntavaaleissa ehdolla yli 400. Kunnanvaltuustoihin heitä pääsi esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa. On ilmeistä, että he saivat osan äänistään toisilta maahanmuuttajilta. Suomessa asuu 137 000 äänioikeutettua, joilla ei ole Suomen kansalaisuutta.

Helsingin kaupunginvaltuustoon valittiin SDP:n Nasima Razmyar, kokoomuksen Fatbardhe Hetemaj ja vihreiden Zahra Abdullah sekä Jasmin Hamid. Pääkaupunkiseudun valtuustoihin pääsi kaikkiaan seitsemän maahanmuuttajataustaista ehdokasta.

Mikael Jungnerin erityisavustajana työskentelevä Nasima Razmyar oli lähellä päästä eduskuntaan kevään 2011 vaaleissa. Kuntavaaleissa läpimeno viimein tapahtui. Razmyar sai vaaleissa 1 684 ääntä. Valtuutettu suhtautuu menestykseensä rauhallisesti.

– Halusin kiinnittää huomion kampanjassani iloon ja myönteisyyteen. Ihmiset pystyvät mielestäni vaikuttamaan toisiin ihmisiin käytöksellään ja asenteillaan. Tietysti on selvää, että Helsingissä ja koko Suomessa on edessä isoja ja vaikeita asioita, tuore valtuutettu toteaa Metro-lehden haastattelussa.

Afganistanissa syntynyt Razmyar muutti perheensä kanssa silloisen Neuvostoliiton pääkaupunkiin Moskovaan vuonna 1989. Kolmen vuoden kuluttua perhe muutti Suomeen. Razmyar valittiin vuoden pakolaisnaiseksi vuonna 2010. Razmyar aikoo keskittyä valtuutettuna erityisesti maahanmuuttajien asioihin.

Vuoden pakolaisnaiseksi vuonna 2009 valittu Fatbardhe Hetemaj on taustaltaan Kosovon albaani. Hän korostaa, että Helsinki on asukkaitten, eikä virkamiesten kaupunki. Hetemaj sai vaaleissa peräti 2 160 ääntä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste