Valtio tarvitsee lisää tuloja

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.09.2019

Hallitus esitteli viime viikolla budjetin eli valtion talousarvion. Budjettiin eli talousarvioon sisältyy reilut 57 miljardia euroa menoja.

Arvion mukaan verotuloilla rahoitetaan noin 47 miljardia euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että budjetista puuttuu paljon rahaa eli se on alijäämäinen.

Hallitus haluaa, että Suomeen tulee seuraavien vuosien aikana paljon uusia työpaikkoja. Jos työllisyys kasvaa, valtio saa lisää verotuloja.

Hallitus haluaa, että ensi vuonna Suomessa on 30 000 uutta työssä käyvää ihmistä. Vuoteen 2023 mennessä Suomessa pitää olla 75 prosentin työllisyys. Hallitus suunnittelee, että valtion omaisuutta myydään. Tällä tavalla on tarkoitus maksaa menoja.

– Maailman taloustilanne ei näytä juuri nyt hyvältä. Tästä syystä on erittäin tärkeää, miten me hoidamme asiat Suomessa, pääministeri Antti Rinne sanoo.

Köyhille lisää rahaa

Pienituloiset eläkeläiset saavat jatkossa 30 euroa enemmän kuukaudessa. Työttömät ja peruspäivärahalla elävät saavat 20 euroa kuukaudessa lisää. Yksinhuoltajat ja opiskelijat, joilla on pieniä lapsia, saavat lisää rahaa.

Hallitus panostaa koulutukseen. Koulutukseen ja osaamiseen on myönnetty 256 miljoonaa euroa. Päivähoidon ryhmäkokoja pienennetään. Vanhustenhoitoon on luvattu lisää henkilökuntaa eli hoitajia.

Hallitus antaa lisärahoitusta myös kehitysyhteistyöhön. Suomi ottaa jatkossa vastaan enemmän kiintiöpakolaisia.

Oppositio arvostee hallituksen budjettia. Oppositiopuolueita ovat puolueet, jotka eivät ole hallituksessa. Opposition mielestä valtion rahat eivät riitä. Polttoaineen verotuksen nostaminen ei miellytä oppositiota, työllistämistoimet eivät ole riittäviä. Opposition mielestä valtion omaisuutta ei pidä myydä.

Lähteet HS, HBL

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)