Vain pohjoisessa on valkea joulu

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.12.2015

Suurin osa Suomea viettää joulua ilman lunta. Kunnollinen lumipeite on vain pohjoisessa.

Joulukuu on muutenkin ollut erittäin lämmin. Joulukuun lämpöennätys on rikottu jo kaksi kertaa. Lämpöennätys on nyt 11,3 astetta. Se mitattiin sunnuntaina 20. joulukuuta Kokemäellä ja Porissa. Etelä-Suomessa on ollut joulukuussa jopa viisi astetta tavallista lämpimämpää. Jotkut kasvit luulevat, että on jo kevät. Orvokit saattavat kukkia, ja pajujen oksista kasvaa pajunkissoja.

Säätieteilijät ennustavat, että sää muuttuu hieman viileämmäksi tapaninpäivänä. Silloin saattaa sataa vähän lunta myös Etelä-Suomeen.

Lämmintä ilmaa on virrannut Atlantilta Pohjois-Eurooppaan asti. Siksi joulukuu on ollut hyvin lämmin koko Länsi-Euroopassa. Ruotsissa Gotlannissa mitattiin uusi lämpöennätys 13,7 astetta. Ranskassa on ollut yli 20 lämpöastetta. Myös Yhdysvaltain itärannikolla on ollut todella lämmintä, jopa yli 15 astetta tavallista lämpimämpää.

Säätieteilijät sanovat, että leudot talvet yleistyvät ilmastonmuutoksen takia. Suomen ilmasto saattaa muuttua samanlaiseksi kuin Keski-Euroopan ilmasto on nyt. Toisaalta talvet ovat hyvin erilaisia. Saamme vielä nauttia lumisista ja kylmistä talvista.

Lähteet: MTV3, Ilta-Sanomat, Ilmatieteen laitos

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)