Vähemmän vanhustenhoitajia

Teksti: Tuija Hannula
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.10.2016

Hallitus aikoo vähentää hoitajien määrää vanhusten hoidossa. Moni pelkää, että vähennys huonontaa vanhustenhoitoa.

Vähennys tarkoittaa, että jatkossa neljä hoitajaa hoitaa kymmentä vanhusta ympäri vuorokauden. Vuorotyössä se tarkoittaa, että yksi hoitaja hoitaa kymmentä vanhusta aamulla, yksi illalla ja yksi yöllä. Yksi hoitaja on vuorovapaalla. Vanhukset tarvitsevat hoitoa ympäri vuorokauden.

− Hoitajien määrä on nyt niin alhaalla, että työtä ei voi enää tehdä hyvin, sanoo Ikäinstituutin johtaja Päivi Topo.

Suomen Lähi- ja Perushoitajaliitto järjesti mielenosoituksen, jossa vastustettiin vähennyksiä.

Uusi hoitajien määrä on kirjattu hallitusohjelmaan ja ensi vuoden talousarvioon. Hallitus hakee yhteensä 70 miljoonan säästöt. Yksi keino säästää rahaa on hoitajien määrän vähentäminen.

Lähde HS

Teksti Tuija Hannula

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)