Eduskunnan pitää vielä hyväksyä hallituksen esitys Uudenmaan eristämisestä.
Kielto ei koske aivan kaikkia. Esimerkiksi välttämättömät työmatkat Uudenmaan rajan yli ovat sallittuja. Mutta esimerkiksi matkat kesämökeille muualle Suomeen on kielletty.
Poliisi valvoo, että ihmiset noudattavat kieltoa. Poliisi neuvoo ja käskee. Poliisi voi antaa myös sakot, jos neuvoja ja käskyjä ei noudateta. Armeijan sotilaat auttavat poliisia kiellon valvonnassa.
Poliisi kertoo, että Uudenmaan teille tulee 30 – 40 paikka, missä poliisi valvoo liikennettä. Ne tulevat paikoille, missä tie vie Uudenmaan ulkopuolelle. Poliisit valvovat siellä liikennettä. Poliisit valvovat ihmisten liikkumista myös junissa ja juna-asemilla.
Pääministeri Sanna Marin kehottaa, että uusmaalaiset palaavat kotiin kesämökeiltä, jotka ovat muualla Suomessa.
Koronavirus on levinnyt Uudellamaalla selvästi laajemmin kuin muualla Suomessa. Siksi viruksen leviämistä Uudeltamaalta muualle Suomeen halutaan hidastaa.
Tavallisesti Uudenmaan ja muun Suomen välillä ajaa 90 000 autoa päivässä. Määrä on vähentynyt viime aikoina, koska ihmiset tekevät etätöitä. Hallitus haluaa, että kiellon avulla autojen määrä putoaa 22 000:een.
Nämä Uudenmaan kunnat sijaitsevat Uudenmaan maakunnan rajoilla: Raasepori, Lohja, Karkkila, Vihti, Hyvinkää, Mäntsälä, Pukkila, Myrskylä, Lapinjärvi ja Loviisa. Poliisi valvoo liikennettä näiden kuntien teillä.
Uudenmaan eristäminen jatkuu 19. huhtikuuta asti.
Lähde: STT