Kuvassa on tuleva Pyhäjoen ydinvoimala lentokoneesta katsottuna.

Tältä näyttää Pyhäjoen ydinvoimala lentokoneesta katsottuna, jos Fennovoiman suunnitelma toteutuu.

Uusi ydinvoimala sai luvan

Eduskunta myönsi luvan Fennovoimayhtiön uudelle ydinvoimalalle.

Pyhäjoen uusi ydinvoimala tuottaa sähköä kymmenen vuoden päästä. Voimalan rakentaa ydinvoimayhtiö Fennovoima. Se tarvitsee vielä rakentamisluvan ja käynnistysluvan. Voimalan rakentaminen ei siis ole vielä varmaa.

Luvan puolesta äänesti eduskunnassa 115 kansanedustajaa. Vastaan äänesti 74.

Ydinvoimalan kannattajien mukaan Suomi tarvitsee uutta ydinvoimaa. Muuten sähköstä tulee pula. Vanhat ydinvoimalat joudutaan sulkemaan muutaman vuosikymmenen kuluttua.

Vastustajien mielestä ydinvoimahanke uhkaa pysäyttää aurinko- ja tuulivoiman kehittämisen. Ydinjäteongelmia ei ole ratkaistu. Ydinvoimalan rakentaminen on hidasta ja epävarmaa puuhaa.

Fennovoiman suurin omistaja on venäläinen yhtiö Rosatom. Sen omistaa Venäjän valtio. Rosatom toimittaa myös reaktorin Pyhäjoen voimalaan.

Monet arvelevat, että Suomen riippuvuus Venäjästä kasvaa liikaa. Venäjän hallituksen virallinen lehti Rossijskaja Gazeta kehui Suomen eduskunnan päätöstä tärkeäksi ja tarpeelliseksi.

Lähteet STT, Yle, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste