Euroopan unionin ulkoministeri Catherine Ashton vieraili Suomessa 6. maaliskuuta ja tapasi myös Sauli Niinistön.

Euroopan unionin ulkoministeri Catherine Ashton vieraili Suomessa 6. maaliskuuta ja tapasi myös Sauli Niinistön.

Uusi presidentti aloitti työt

Suomen 12. presidentti on Sauli Niinistö. Juhlallinen vallanvaihto presidentti Tarja Halosen kanssa tapahtui 1. maaliskuuta.

Niinistö toimii presidenttinä seuraavat kuusi vuotta. Presidentin tärkein tehtävä on johtaa Suomen ulkopolitiikka yhteistyössä hallituksen kanssa.

Presidentillä on vastuuta varsinkin Suomen suhteista Venäjään. Niinistö onkin jo puhunut puhelimessa Venäjän uuden presidentin Vladimir Putinin kanssa. Puhelun aikana he sopivat, että he tapaavat lähiaikoina.

Euroopan unionin asioissa vastuuta on enemmän pääministerillä. Silti Euroopan talouden vaikea tilanne tuottaa varmasti huolia myös Niinistölle.

Lisäksi ympäristöpolitiikassa on edessä hyvin vaikeita kysymyksiä. Maapallon keskilämpötila nousee, ja se tuottaa suuria ongelmia eri puolille maapalloa. Lähivuodet ratkaisevat, onnistuvatko maailman johtajat hidastamaan lämpenemistä. Tavoite on, että uusi maailman- laajuinen ilmastosopimus allekirjoitetaan vuoteen 2015 mennessä. Suomen ylin edustaja näissä neuvotteluissa on presidentti Sauli Niinistö.

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Uusi presidentti aloitti työt”

  1. Jonathan

    Onnea Sauli Niinistolle! :-)

  2. abdirahmaan abdulle

    Onnea niinistolle: olet rehelinen ja viksunpi mies

  3. nuura ceeyni

    Onnea Sauli Niinistolle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste