Kuvassa kalasääski saa renkaan jalkaansa.

Kuvassa kalasääski saa renkaan jalkaansa.

Uusi ennätys lintujen rengastuksessa

Viime vuonna Suomessa rengastettiin enemmän lintuja kuin koskaan ennen.

Viime vuonna rengastettiin melkein 300 000 lintua. Määrä on ennätys.

Lintuja rengastettiin paljon, koska kesä oli lämmin. Lintujen pesintä onnistui hyvin. Lintuharrastajat löysivät helposti nuoria lintuja ja rengastivat niitä. Suomessa on rengastettu yli 12 miljoonaa lintua. Lintuja rengastetaan, jotta niistä saadaan tietoa. Rengastusten avulla saadaan tietoa lintujen muuttoreiteistä ja paikoista, missä ne talvehtivat, sekä paljon muusta.

Tiirat lentävät kaikkein kauimmas. Ne lentävät jopa Australiaan asti. Matka on 15 000 kilometriä. Myös pieni pajulintu lentää kauas. Se muuttaa 10 000 kilometrin päähän Etelä-Afrikkaan.

Rengastuksille saamme tietoa myös lintujen iästä. Monet merilinnut voivat olla hyvin vanhoja. Vanhin rengastettu lintu on 34-vuotias etelänkiisla.

Vapaaehtoiset lintuharrastajat rengastavat lintuja. 650 suomalaista rengastaa lintuja.

Lähde MTV3

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste