Kasvispohjaiset lihankorvikkeet ovat nousseet suosioon viime vuosina. Kuvassa on härkäpapua ja nyhtökauraa.

Useimmat syövät lihaa

Kolme neljästä suomalaisesta ajattelee, että syö lihaa sopivasti. 70 prosenttia suomalaisista syö edelleen lihaa.

Vaikka lihan kulutus on vähentynyt, suurin osa suomalaisista syö edelleen lihaa viikoittain. Puolet suomalaisista ajattelee, että lihan käytön vaikutuksia ilmastoon liioitellaan. Nämä tiedot perustuvat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n kyselyyn.

Nuoret syövät lihaa vähemmän kuin vanhemmat ihmiset. Joka viides alle 30-vuotias ei syö lihaa lainkaan.

Kyselyn mukaan 80 prosenttia suomalaisista syö edelleen lihaa vähintään kerran viikossa. Useita kertoja viikossa lihaa syö 70 prosenttia vastaajista. Joka päivä lihaa syö ainoastaan kolmannes.

Kasviliha kiellettiin

Perinteinen liha-alan yritys Pouttu toi lokakuussa kauppoihin uuden tuotteen, jonka nimi on kasviliha. Kasviliha on valmistettu kasviproteiinista ja se muistuttaa rakenteeltaan ja maultaan lihaa. Poutun kasvilihatuotteet tunnetaan nimellä Muu.

Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto on kieltänyt Pouttua mainostamasta Muu-tuotteitaan kasvilihana. Viranomaisten mukaan ostajat voivat erehtyä luulemaan, että kasviliha on oikeaa lihaa.

Poutun toimitusjohtaja Mikko Karell sanoo Helsingin Sanomissa, että kasvispohjaisten lihankorvikkeiden menekki on ollut yhtiölle iloinen yllätys.

– Vastaanotto ja tuotteiden hyvä kysyntä on yllättänyt meidät.

Karell ihmettelee sitä, että viranomaiset haluavat kieltää kasviliha-nimityksen.

– Kasviliha kuvaa meidän mielestämme hyvin tätä tuotetta. Se muistuttaa lihaa ja se myös maistuu lihalta. Onhan olemassa myös hedelmäliha, Karell muistuttaa Helsingin Sanomissa.

Lähteet Maaseudun Tulevaisuus, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste