Vastaanottokeskuksen pihalle pystytettiin telttaa syyskuun alussa Turussa, koska keskuksessa ei ollut tilaa uusille turvapaikanhakijoille. Telttaa pystyttivät turvapaikanhakijat, vastaanottokeskuksen työntekijät ja vapaaehtoiset.

Tukea turvapaikanhakijoille

Turvapaikanhakijoita tulee Suomeen tänä vuonna enemmän kuin koskaan. Vastaanottokeskukset ovat aivan täynnä.

Maahanmuuttovirasto on arvioinut, että Suomeen saattaa tulla jopa 30 000 turvapaikanhakijaa tänä vuonna. Viime vuonna hakijoita oli noin 3 600. Tarpeeksi suuria tiloja uusille vastaanottokeskuksille etsitään koko ajan. Jotkut turvapaikanhakijat ovat joutuneet nukkumaan teltassa.

Turvapaikkaa toisesta maasta voi hakea ihminen, joka joutuu vainotuksi kotimaassaan. Turvapaikanhakijalla on oikeus saada asunto, ruokaa ja välttämätön terveydenhuolto. Monet suomalaiset ovat myös lahjoittaneet vastaanottokeskuksiin vaatteita ja tavaroita.

Ruoka ja katto eivät riitä

Turvapaikanhakijoilla on takanaan raskaita kokemuksia. Myös Suomessa heidän tilanteensa voi olla vaikea. Vastaanottokeskuksessa he saavat ruokaa ja katon päänsä päälle, mutta se ei aina riitä.

Usein turvapaikanhakijat ovat kokeneet turvattomuutta ja väkivaltaa. Heitä on saatettu jopa kiduttaa maassa, josta he ovat lähteneet. Myös matka on voinut olla hyvin vaikea. Vaikeat kokemukset aiheuttavat osalle turvapaikanhakijoista mielenterveyden ongelmia, esimerkiksi pelkoja ja masennusta.

– Suomessa mielenterveysongelmia voivat pahentaa epävarmuus tulevaisuudesta ja huoli perheenjäsenistä, Pia Lindfors Pakolaisavusta kertoo.

– Perheen saaminen Suomeen on nyt vaikeampaa kuin ennen. Erityisen vaikeaa on lapsilla, jotka ovat tulleet Suomeen yksin. Esimerkiksi vuonna 2013 vain yksi lapsi sai vanhempansa Suomeen. Muut 156 hakijaa eivät saaneet.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste