Tuhkarokko palasi Suomeen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.12.2018

Suomesta on löydetty taas tuhkarokkoa. Jotkut eivät halua ottaa rokotuksia. Tampereelta löytyi viime viikon lopussa tuhkarokkoa.

Suomesta on löydetty taas tuhkarokkoa. Jotkut eivät halua ottaa rokotuksia. Tampereelta löytyi viime viikon lopussa tuhkarokkoa. Ainakin kolme aikuista on sairastunut tuhkarokkoon. Tartunnat tapahtuivat katolisen Pyhän Ristin kirkon messussa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL tiedotti marraskuun lopussa, että lapsi on sairastunut tuhkarokkoon Luodon kunnassa Pohjanmaalla. Luodossa pelättiin, että tuhkarokko leviää. Monilla kunnan asukkailla ei ole rokotesuojaa.

Luodossa vain 75 prosentilla asukkaista on rokotteet eri sairauksia vastaan. Monet kunnassa asuvat perheet eivät halua, että heidän lapsiaan rokotetaan. Muualla Suomessa melkein kaikki ihmiset ovat saaneet rokotteet tuhkarokkoa vastaan. Rokote antaa hyvän suojan ja estää tartunnan.

Espoolainen aikuinen sairastui tuhkarokkoon joulukuun alussa. Espoossa tartunta ei aiheuttanut pelkoa, koska melkein kaikki espoolaiset on rokotettu tautia vastaan.

Tuhkarokko tarttuu erittäin helposti. Tuhkarokko on vaarallinen pienelle lapselle. Tuhkarokkoon sairastuneella on aluksi korkea kuume. Kuumeen jälkeen eri puolille vartaloa tulee punaisia näppylöitä.

Peruspalveluministeri Annika Saarikko perusti työryhmän pohtimaan sitä, miten perheet ottaisivat rokotteet lapsille. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen toivoo, että kaikki ottaisivat rokotteet. Ministeri ehdotti, että perhe menettää lapsilisän, jos se kieltäytyy rokotteista. Suomessa ei ole rokotepakkoa.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)