Talitiainen on yleinen lintu, ja useimmat tunnistavat sen. Se tulee mielellään syömään lintulaudalle.

Talitiainen on yleinen lintu, ja useimmat tunnistavat sen. Se tulee mielellään syömään lintulaudalle.

Tuhannet tarkkailivat pihoilla lintuja

Tuhannet suomalaiset katselivat pihoilla lintuja viime viikonloppuna. Viime viikonloppuna oli pihabongausviikonloppu.

Silloin monet suomalaiset tarkkailivat lintuja pihalla tai kotinsa lähellä. Sitten he kertoivat, mitä lajeja he olivat nähneet.

BirdLife järjesti tapahtuman jo kahdennentoista kerran. Viime vuonna mukana oli 20 000 ihmistä.

Tarkoitus on tarkkailla lintuja tunnin ajan. Lintulajit ja niiden määrät kirjataan muistiin. Sitten tiedot lähetetään BirdLifeen.

Näin BirdLife voi arvioida, mitkä lintulajit ovat yleistyneet tai mitkä ovat harvinaisempia. Talitiaisia ja punatulkkuja on pihoilla paljon. Lintuharrastajat havaitsivat 95 lajia. Pikkuvarpunen on yleistynyt, ja harmaavarpunen on  harvinaisempi.

Lähde Yle, BirdLife

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste