Terveyskeskukset vaikeuksissa

Teksti: SS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.02.2013

Terveyskeskuksiin on vaikea saada henkilökuntaa, hoitajia ja lääkäreitä. Asiakkaat joutuvat jonottamaan joillakin paikkakunnilla kohtuuttoman pitkään.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Pekka Puska varoittaa julkisen terveydenhuollon huonosta tilasta. Puska puhui Terveydenhoitaja-päivillä Tampereella. Hän muistutti, että järjestelmää on uusittava nopeasti. Ainoastaan tällä tavalla voidaan taata kansalaisille tärkeät palvelut.

– Terveyskeskuslääkärillä käyntien määrä on vähentynyt merkittävästi viime vuosina. Samaan aikaan yksityislääkärillä ja erityisesti työterveyslääkärillä käynti on lisääntynyt, Puska totesi.

Puska painottaa, että kehitys on jo johtanut kansalaisten eriarvoistumiseen. Hän sanoo, että Suomessa tuloryhmien väliset lääkärissä käyntien määrät ovat jo nyt epäoikeudenmukaiset. Puskan mielestä terveyskeskus-palveluiden alasajo näkyy siinä, että niihin on hankala saada henkilökuntaa. Lääkärit ja hoitajat menevät töihin mieluummin yksityiselle puolelle.

– Terveyskeskuksissa työskentely on entistä vaikeampaa. Jonot kasvavat, ja kiire on kova, Puska sanoo.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)