Talous kasvaa vaisusti, hallituksen tavoite ei toteudu

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.10.2019

Suomen talous kasvaa lähiaikoina alle prosentin vuodessa. Se on liian vähän, jotta työllisyys kohenisi. Näin ennustaa valtiovarainministeriö.

Talouden kasvusta on puhuttu viime aikoina paljon. Antti Rinteen hallituksen tärkein tavoite on, että  työllisyysaste nousee neljässä vuodessa 75 prosenttiin. Se tarkoittaa, että 75 prosenttia työikäisistä suomalaisista kävisi töissä. Työllisyysaste on nyt noin 72 prosenttia.

Tavoite on hallitukselle tärkeä. Mitä useampi suomalainen on töissä, sitä enemmän verotuloja kertyy valtiolle. Niillä rahoilla maksetaan sosiaaliturvaa tai rakennetaan teitä ja kouluja.

– Työllisten määrä kyllä kasvaa. Mutta kasvu on todella hidasta, sanoo ylijohtaja Mikko Spolander valtiovarainministeriöstä.

Näin vaisulla kasvuvauhdilla työpaikkoja ei synny tarpeeksi. Hallitus voi joutua leikkaamaan valtion menoja.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)