Syrjäytyminen uhkaa turvallisuutta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.10.2017

Syrjäytyminen on suurin uhka suomalaisten turvallisuudelle.

Suomalaisten turvallisuudentunne on heikentynyt viime vuosina. Sisäministeriö julkaisi viime viikolla raportin Suomen sisäisestä turvallisuudesta. Ministeriö kertoo raportissa suurimmista uhista ja siitä, miten ne voi torjua.

Ministeriön mukaan ihmisten syrjäytyminen yhteiskunnasta on suurin uhka. Siitä voi seurata rikollisuutta, radikalisoitumista ja ääriliikkeiden voimistumista.

Syrjäytymistä on monenlaista. Syrjäytynyt voi olla pitkään ilman asuntoa, ilman tuloja tai ilman työtä. Hänellä voi olla mielenterveyden ongelmia. Syrjäytyneitä nuoria on koko ajan enemmän. Syrjäytyminen pitää estää ajoissa, sanoo sisäministeriö.

Lisää valvontaa rajoille

Laittomasta maahanmuutosta saattaa seurata lisää rikollisuutta ja terrorismia. Ministeriö aikoo lisätä voimia näiden uhkien torjuntaan. Varsinkin itärajan vartiointi lisääntyy. Poliisit ovat yhä enemmän läsnä kaduilla. Nuoria ja vanhuksia opetetaan selviytymään uhkaavissa tilanteissa.

Toisaalta sisäministeriö korostaa, että Suomi on yhä monella tavalla maailman turvallisin maa.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)