Tämä susi kuvattiin Itävallassa.

Susikanta on kasvanut

Suomen susikanta on kasvanut. Suomessa on 140-155 sutta. Lisäystä viime vuoteen on hiukan. Vuonna 2013 talvella Suomessa oli 120-135 sutta.

Eniten susia on Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.

Vuonna 2007 Suomessa oli vielä 300 sutta. Sen jälkeen susikanta on romahtanut. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos pitää syynä laajamittaista salametsästystä. Suden salametsästäjä voidaan nykyisin tuomita törkeästä metsästysrikoksesta.

Susikanta on kasvanut Susikannan hoitoon pyritään nykyisin vaikuttamaan myönteisin menetelmin. Satakunnassa toimii maailman ensimmäinen susisovittelija. Susisovittelijan tehtävänä on oikoa vääriä havaintoja ja neuvoa ja keskustella paikallisten ihmisten kanssa.

Susi luokitellaan Suomessa erittäin uhanalaiseksi lajksi. Susia tavataan Suomessa nykyään lähes koko maassa. Susi on Euroopan toiseksi suurin peto karhun jälkeen. Euroopan runsaimmat susikannat elävät Itä-Euroopassa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Susikanta on kasvanut”

  1. Ludwig

    Hei,
    olen alkanut opiskella suomea.
    Minulla on kysymys, mitä “lajksi” tarkoittaa ?
    Onko lajksi translatiivi ?
    Terveisiä
    Ludwig

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste