Suomen luonnossa elää 150 sutta. Nämä sudet asuvat Ähtärin eläinpuistossa.

Suomen luonnossa elää 150 sutta. Nämä sudet asuvat Ähtärin eläinpuistossa.

Susia metsästetään salaa

Susi luokitellaan erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Susi on rauhoitettu eläin Suomessa.

Perhossa Keski-Pohjanmaalla on paljastunut susien salakaato. Poliisin mukaan kolme sutta ammuttiin Perhossa toissa viikonloppuna. Susien salakaato oli suunniteltua ja hyvin järjestettyä. Kokenut metsästysporukka käytti kaadoissa apunaan moottori- kelkkoja ja nykyaikaista tekniikkaa. Perhossa asui viiden suden lauma.

Poliisi pidätti 17 hengen porukasta kuusi ihmistä. Poliisi tutkii tapausta törkeänä metsästysrikoksena.

Suomessa on Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen mukaan noin 150 sutta. Susien määrä on pienentynyt viime vuosina salakaatojen ja runsaiden pyyntilupien takia. Susi luokitellaan erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Susi on rauhoitettu eläin Suomessa.

Riista ja kalatalouden tutkimuslaitoksen erikoistutkijan Ilpo Kojolan mukaan susikanta on romahtanut Suomessa. Kojolan mukaan ilmeisin syy siihen ovat nimenomaan salakaadot. Kojola muistuttaa, että susia häviää jatkuvasti. Laillisten pyyntilupien mukaan viime vuonna metsästettiin vain 20 sutta. Suomi on Euroopan unionin tarkkailussa laittomien susien tappamisten takia.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste

Susi on surmannut ihmisiä Suomessa viimeksi vuonna 1882, 130 vuotta sitten. Ihminen on sudelle vaarallisempi kuin susi ihmiselle.

Susi on surmannut ihmisiä Suomessa viimeksi vuonna 1882, 130 vuotta sitten. Ihminen on sudelle vaarallisempi kuin susi ihmiselle.

Susia metsästetään salaa

Suomessa on 150 sutta.

Susia tapetaan Suomessa ilmeisesti paljon salaa. Salametsästys on vakava rikos. Salametsästykseen syyllistyvät ihmiset tappavat susien ohella ahmoja, karhuja, ilveksiä usein erityisen julmilla tavoilla. He väsyttävät saaliinsa moottorikelkalla ja ajavat toisinaan suden yli. Suomessa on korkeintaan 150 sutta. Niistä yli puolet asuu maan itäosassa, lähellä Venäjän rajaa. Länsi-Suomessa elää noin 40 sutta. Pohjoisessa ja etenkin Lapissa on jäljellä tuskin yhtään sutta. Susi lasketaan maassamme erittäin uhanalaiseksi lajiksi.

Tänä vuonna jo 18 sutta on kuitenkin ammuttu poronhoitoalueella. Siellä suden metsästys on osin sallittu. Poronhoitoalueelle eksynyt susi aiheuttaa suurta vahinkoa tappamalla poroja.

Mitä mieltä olit jutusta?