Eristetyn potilashuoneen ovi Puolarmetsän sairaalassa Espoossa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n mukaan niin sanotut superbakteerit yleistyvät vähitellen myös Suomessa.

Superbakteeri huolena myös Suomessa

Asiantuntijat varoittavat bakteereista, joihin eivät tehoa mitkään lääkkeet. Näitä bakteereja kutsutaan niin sanotuiksi superbakteereiksi.

Tiedelehdet uutisoivat toukokuun lopussa, että superbakteeri on löytynyt Yhdysvalloista. Suomesta tätä melkein kaikille vastustuskykyistä bakteeria ei ole vielä löytynyt. Turun yliopiston bakteeriopin professori Pentti Huovinen pitää kuitenkin löytöä erittäin huolestuttavana.

– On vain ajan kysymys, milloin se tulee tänne. Sairaaloihin pitäisi rakentaa torjuntajöärjestelmä jo nyt, Huovinen sanoo Helsingin Sanomissa.

Jos bakteeri kehittää vastustuskyvyn kaikille antibiooteille, läkärit joutuvat turvautumaan vanhoihin ja jopa myrkyllisiin lääkkeisiin. MYös Suomesta on löytynyt silloin tällöin kaikille antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita. Ihmiset tuovat niitä joskus mukanaan ulkomaan matkoilta.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste