Kokoomuksen Alexander Stubb juhli suurta suosiotaan Kokoomuksen vaalivalvojaisissa Helsingissä.

Suomi valitsi uudet mepit

Suomalaiset äänestivät 13 meppiä eli euroedustajaa EU-parlamenttiin. Noin puolet edustajista vaihtuu. Suosituin puolue vaaleissa oli kokoomus, toiseksi suosituin oli keskusta.

Suomalaiset äänestivät 13 meppiä eli euroedustajaa EU-parlamenttiin. Noin puolet edustajista vaihtuu. Suosituin puolue vaaleissa oli kokoomus, toiseksi suosituin oli keskusta. Molemmat puolueet saivat läpi kolme edustajaa EU-parlamenttiin.

Eniten ääniä sai kokoomuksen ministeri Alexander Stubb. Muita  ääniharavia eli suosittuja ehdokkaita vaaleissa olivat Perussuomalaisten Jussi Halla-aho ja keskustan Olli Rehn ja Paavo Väyrynen.

Kolmannelle sijalle vaaleissa tuli Perussuomalaiset. Heillä on jatkossa kaksi edustajaa EU-parlamentissa.

Vaalitulos oli huono Sdp:lle eli sosiaalidemokraateille. – Pahin pelkoni oli, että tulos on tämä, myönsi Sdp:n uusi puheenjohtaja Antti Rinne HS:n haastattelussa.

Sdp sai EU-parlamenttiin kaksi edustajaa ja oli neljänneksi suosituin puolue. Vasemmistoliitto, Vihreät ja Rkp eli Ruotsalainen kansanpuolue saivat kukin yhden edustajan EU-parlamenttiin. Kristillisdemokraatit eivät saaneet yhtään ehdokasta läpi.

Noin puolet edellisen kauden euroedustajista putosi EU-parlamentista. Äänestysinto nousi vähän  edellisistä EU-vaaleista. Etukäteen arveltiin, että suomalaiset äänestäisivät nyt aikaisempaa innokkaammin. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste