Suomi on jo viisi vuotta ollut maailman vakain valtio. Kuvassa on Suomen lippuja.

Suomi on jo viisi vuotta ollut maailman vakain valtio.

Suomi on maailman vakain valtio

Suomi on vakain valtio. Etelä-Sudan on haurain valtio.

Amerikkalainen säätiö Fund for Peace mittaa joka vuosi, mitkä valtiot ovat hauraimpia ja mitkä vakaimpia. Suomi on ollut tuolla listalla maailman vakain valtio vuodesta 2011 asti, kertoo Ylen uutiset.

Haurain valtio on Etelä-Sudan, joka sijaitsee Afrikan keskiosassa. Muutkin hauraimmat valtiot sijaitsevat Afrikassa. Niitä ovat Somalia, Keski-Afrikan tasavalta, Kongon demokraattinen tasavalta ja Sudan. Irak ja Syyria ovat myös hauraimpien valtioiden joukossa.

Kaikki Pohjoismaat ja Sveitsi ovat puolestaan maailman vakaimpia valtioita.

Fund for Peace mittaa haurautta ja vakautta 12 mittarilla. Niihin kuuluvat muiden muassa ihmisoikeudet, köyhyys ja julkiset palvelut.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste