Suomi lisää paljon koronan testaamista

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.04.2020

Suomessa koronaviruksen testaaminen lisääntyy selvästi lähiaikoina. Näin lupaa Suomen hallitus. Testien avulla löydetään helpommin ne ihmiset, joilla on koronavirus. Testien avulla viruksen leviäminen hidastuu.

Maailmalla ja Suomessa on viime aikoina keskusteltu paljon keinoista, joilla koronavirus voidaan nujertaa. Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut painokkaasti, että pitää testata mahdollisimman monia ihmisiä. Sillä tavalla lääkärit löytävät ne ihmiset, joilla virus on. Lisäksi lääkärit löytävät altistuneet eli ne ihmiset, joihin virus on ehkä voinut tarttua.

Esimerkiksi Etelä-Koreassa testaamisella on saatu hyviä tuloksia. Etelä-Koreassa ihmisiä on testattu paljon. Etelä-Koreassa koronavirus ei ole levinnyt läheskään yhtä paljon kuin Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Myös Suomi lisää testauksia. Nyt Suomessa tehdään noin 2 500 testiä päivässä. Pian testejä tehdään kolme kertaa enemmän. Näin lupaa peruspalveluministeri Krista Kiuru. Testejä tekevät yhteistyössä sairaalat, terveyskeskukset, yksityiset terveysasemat ja yliopistot.

Mistä saadaan jäljittäjiä?

Jos testi osoittaa, että ihmisellä on koronavirus, pitää seuraavaksi etsiä henkilöt, jotka ovat altistuneet virukselle. Altistuneita ovat ihmiset, jotka ovat ehkä saaneet koronatartunnan ihmiseltä, jolla tartunta on. Suomessa tarvitaan siis paljon jäljittäjiä, jotka etsivät koronalle altistuneita.

Ministeri Kiuru kertoo, että hallitus on miettinyt tätäkin. Jäljittäjiä voivat olla terveydenhoidon opiskelijat tai terveysalan yritykset. Myös terveysalan muita työntekijöitä voidaan siirtää jäljittäjiksi.

Hallitus ja terveydenhuollon asiantuntijat miettivät nyt, miten testaamisen lisäys ja altistuneiden jäljitys saadaan nopeasti kuntoon.

Lähteet: STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)