Välimerellä pelastettiin viime viikonloppuna yli 5 800 siirtolaista. Kymmenen ihmistä löytyi kuolleena. Huhtikuussa Välimerellä sattui turma, jossa hukkui 800 ihmistä. Turmalaiva kuljetti ihmisiä Libyasta kohti Italian rannikkoa.

Suomi lisää apua Välimerelle

EU lisää rahaa Välimeren valvontaan. Unioni kolminkertaistaa Euroopan rajavartioviraston Frontexin rahoituksen.

Välimerellä on hukkunut tänä vuonna lähes 2 000 ihmistä. Nämä ihmiset ovat yrittäneet päästä laittomasti heikkokuntoisilla aluksilla Eurooppaan. EU-maat lisäävät ensi vuonna Välimeren valvontaa ja siirtävät meripelastustehtäviin laivoja ja helikoptereita. EU aikoo alkaa tuhota ihmissalakuljettajien veneitä ennen kuin ne pääsevät Eurooppaan.

Suomi lähettää Välimerelle valvontalentokoneen toukokuun aikana. Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaaren mielestä suunta on oikea.

– EU-maiden pitää yhdessä ottaa voimakas kanta tähän asiaan ja lisätä vastuuta. Välimerestä uhkaa tulla valtava pakolaisten joukkohauta. Suomen tulisi myös nostaa kiintiöpakolaisten määrää.

Suomi nosti jo aiemmin kiintiöpakolaisten määrän 1050:een. Kaikki EU-maat eivät ota kiintiöpakolaisia. Kokoomuksen puheenjohtajan Alexander Stubbin mukaan kiintiöpakolaisten määrä on riittävä, mutta turvapaikanhakijoita voitaisiin vastaanottaa lisää.

– Kysymys ei ole vain pakolaisongelmasta, vaan järjestäytyneestä rikollisuudesta. Verkosto ulottuu Italiasta Afrikan pakolaisleireihin. Ihmisillä käydään kauppaa. Vaarallisista venematkoista Eurooppaan maksetaan suuria summia. Euroopalla on tässä suuri haaste. Se ei ratkea ainoastaan pommittamalla Libyaa tai tuhoamalla veneitä. Afrikasta on erilaisten arvioiden mukaan tulossa jopa miljoona pakolaista Eurooppaan, europarlamentaarikko Nils Torvalds sanoo.

Europarlamentaarikko Heidi Hautalan mukaan Suomi ei saa kääntyä sisäänpäin.

– Suomessa turvapaikanhakijoiden kohtelu on järkyttävää. Laiton maahanmuutto lisääntyy, kun laillista rajoitetaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste