Suomen kaupunkien ilma on puhtaampaa kuin monessa muussa maassa. Kuvassa ihmiset nauttivat kevätauringosta Esplanadin puistossa Helsingissä.

Suomessa on puhtain ilma

Suomen ilmanlaatu on maailman paras. Tämä selviää Maailman terveysjärjestön WHO:n uudesta tutkimuksesta. Suomen ilmassa on kaikkein vähiten haitallisia pienhiukkasia.

Pienhiukkasia on Suomen ilmassa keskimäärin kuusi mikrogrammaa kuutiometrillä. Tämä on matalin luku koko maailmassa.

Pienhiukkasia on ilmassa melkein yhtä vähän myös Virossa, Ruotsissa, Norjassa, Islannissa ja Kanadassa. Pienhiukkasiksi kutsutaan hyvin pieniä kiinteitä ainesosia, jotka leijuvat ilmassa. Pienhiukkaset ovat terveydelle vaarallisia. Pienhiukkaset pääsevät hengitysilman mukana keuhkorakkuloihin, jossa ne aiheuttavat sairauksia.

Teollisuus saastuttaa vähän

Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Pia Anttila sanoo Ylen uutisille, että Suomen hienolle sijoitukselle on selkeä syy. Anttilan mukaan Suomessa ja muissa Pohjois-Euroopan maissa on vain vähän suuria päästökeskittymiä. Päästökeskittymä on alue, jossa asuu paljon ihmisiä ja on suuria teollisuusalueita.

– Suomessa on tehty jo pitkään hyvää työtä ympäristön- suojelussa. Olemme kehittäneet teknologiaamme. Se näkyy myös ilmanlaadussa, Anttila sanoo Ylen uutisissa.

Hengitysilma on huonointa Afrikassa, Lähi-idässä ja joissakin Kaukoidän maissa. WHO:n mukaan jopa yhdeksän kymmenestä maailman ihmisestä hengittää ilmaa, joka on terveydelle haitallista. Ainakin seitsemän miljoonaa ihmistä kuolee joka vuosi ilman saasteiden takia.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Suomessa on puhtain ilma”

  1. mcneegercyaboicyka

    ihan gago juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste