Kiinalaiset matkailijat Anita Song ja Sarah Feng tutustuivat poroihin Sirkan kylässä vuonna 2017.

Suomessa on isoja irtisanomisia

Monilla suomalaisilla yrityksillä on suuria vaikeuksia koronan takia. Syksyn aikana jää paljon työntekijöitä työttömäksi.

Metsäyhtiö UPM sulkee suuren paperitehtaan Jämsässä. Kaipolan paperitehtaalta jää työttömäksi 450 ihmistä.

UPM aikoo vähentää työpaikkoja myös muilta tehtailta Suomessa.

Myös lentoyhtiö Finnair ja lentoliikenteen maahuolintafirma Swissport aloittavat yt-neuvottelut. Niissä voidaan irtisanoa jopa tuhat työntekijää. Yt-neuvotteluissa neuvotellaan siitä, että yrityksen pitää vähentää työntekijöitä.

Lapin matkailu vaikeuksissa

Jopa puolta Lapin matkailualan yrittäjistä uhkaa konkurssi. Yrittäjien mukaan toiminta loppuu, ellei Lappiin saada ulkomaalaisia matkailijoita ensi talvena.

Kotimaisten matkailijoiden tuoma raha ei riitä Lapin matkailuyrittäjien kannattavaan toimintaan.

Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus on erityisen suuri Lapissa jouluna ja vuodenvaihteessa.

Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) ja matkailuala vaativat, että Suomen matkustusrajoituksia höllennetään. Lapin matkailu voidan ehkä pelastaa niin sanotun matkailukuplan avulla.

Ulkomaalaisten matkailijoiden matkailu järjestetään niin, että he lentävät suorilla lennoilla Lappiin. Matkailijat ovat mahdollisimman vähän tekemisissä paikallisten kanssa. Matkailijoilta vaaditaan myös koronavirustesti.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Suomessa on isoja irtisanomisia”

  1. Hanane

    Toivomme kaikki, että tämä epidemia häviää nyt ja että maailma palaa normaaliksi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste