Kuvassa on kontteja Vuosaaren satamassa Helsingissä. Suomen vienti Kiinaan kasvoi helmikuussa selvästi.

Suomen vienti vetää hyvin

Suomen vientiteollisuus menestyy hyvin, vaikka koko maailmassa on koronapandemia.

Korona-aika vaikuttaa Suomen talouteen. Monet yrittäjät ovat vaikeuksissa. Esimerkiksi hotellit ja ravintolat ovat suurissa vaikeuksissa. Joillakin aloilla menee kuitenkin ihan hyvin. Suomen vienti jopa kasvoi maaliskuussa, kun sitä vertaa vuoden 2020 maaliskuuhun. Vienti tarkoittaa sitä, että Suomi myy tavaroita muihin maihin.

Vientiteollisuus on tärkeä osa Suomen taloutta. Paperin, kartongin, koneiden ja lääketeollisuuden tuotteiden vienti on kasvanut viime vuosina. Vientiteollisuus on menestynyt koronasta huolimatta, koska Suomi ei ole joutunut sulkemaan suuria tehtaita. Monissa muissa maissa tehtaita on suljettu.

Suomessa työntekijä voidaan lomauttaa

Suomessa on käytössä lomautusjärjestelmä. Työntekijä voidaan lomauttaa, eikä häntä tarvitse irtisanoa. Yritykset ovat jatkaneet toimintaansa etätyössä ja digitaalisen tekniikan avulla.

Vuoden 2020 jälkeen selvisi, että Suomella meni paljon paremmin kuin kukaan odotti. Se oli yllätys. Suomi oli selviytynyt korona- vuodesta Euroopan parhaiden maiden joukossa, Åbo Akademin taloustieteen apulaisprofessori Edvard Johansson sanoo.

– Yksi syy Suomen selviytymiseen on se, että meillä oli vähemmän rajoituksia kuin monissa muissa maissa. Teollisuus pystyi toimimaan ilman keskeytyksiä.

Suomen vienti vetää erityisesti itään. Aasian maista Kiina on Suomen tärkein vientimaa. Vienti Kiinaan on kasvanut. Ahvenanmaa on selviytynyt koronasta huonommin kuin muu Suomi. Matkailu ja merenkulku ovat tärkeitä Ahvenanmaalle. Molemmat ovat olleet lähes pysähtyneet koronan takia.

Lähteet Yle, Ålands radio, Findikaattori

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste