Suomen onnellisuus kasvaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.03.2019

Suomi on taas maailman onnellisin maa. Suomi on kasvattanut eroaan Tanskaan, joka on toiseksi onnellisin maa.

YK:n onnellisuusraportti kertoo, että Suomi on maailman onnellisin maa. Suomi oli onnellisin maa myös viime vuonna. Onnellisimpien maiden joukossa ovat muut Pohjoismaat, Hollanti, Sveitsi, Uusi-Seelanti, Kanada ja Itävalta.

Raportti vertailee 156 maan onnellisuutta. Onnettomimpia maita olivat Etelä-Sudan, Keski-Afrikan tasavalta, Afganistan, Syyria ja Jemen. Näissä maissa on sotia, väkivaltaa, puutetta ruuasta ja monia muita ongelmia. Näistä maista lähtee paljon pakolaisia muihin maihin.

Raportti suosii Pohjoismaita YK:n onnellisuusraporttia on myös arvosteltu. Raportti painottaa demokratiaa, turvallisuutta, luottamusta ja vapautta. Arvostelijat sanovat, että siksi Pohjoismaat nousevat korkealla tuloksissa.

Suomalaiset ovat tietysti hämmästelleet, miksi olemme niin onnellisia. Tulokset riippuvat siitä, mitä ihmisiltä kysytään ja mitä asioita painotetaan. Näin selittää onnellisuustutkija  Markku Ojanen Ylen haastattelussa. YK:n raportissa painottuu ihmisten kokemus pitkällä ajalla. Siinä korostuu ihmisten kokemus yhteiskunnasta, jossa he elävät.

Raportti voisi painottaa myös ihmisten tunteita. Tunsitko eilen iloa? Tunsitko nautintoa? Olitko surullinen? Jos nämä kysymykset olisivat tärkeimpiä, maailman onnellisin maa olisi Kolumbia Etelä-Amerikassa.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)