Suomalaiset pankit ovat hyvässä kunnossa

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.11.2014

Euroopan keskuspankki EKP testasi 130 eurooppalaisen pankin taloudellista tilaa. Suomalaiset pankit pärjäsivät hyvin.

EKP:n testejä kutsutaan pankkien stressitesteiksi. Testit kertovat, missä kunnossa pankkien talous on. Tavoitteena oli selvittää, miten hyvin pankit eri maissa kestäisivät talouden heikkenemisen.

Suomesta testeissä oli mukana kolme pankkia OP-Pohjola, Danske Bank ja Nordea.

Testien mukaan ne ovat kaikki vakavaraisia ja hyvässä kunnossa. Jos maailman taloustilanne alkaisi mennä huonompaan suuntaan, ne kestäisivät sen hyvin.

Testeissä käytiin läpi pankkien taseita. Taseet kertovat, mikä on pankin varallisuus. Suomen pankkien taseista löytyi joitakin riskejä, mutta kokonaistilanne on hyvä.

Iloinen uutinen Euroopan taloudelle

OP-Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen kommentoi testien tuloksia Helsingin Sanomille.

– Euroopan pankit ovat riittävän hyvässä kunnossa. Testit paljastavat, että pankkien heikko kunto ei ole esteenä Euroopan talouskasvulle, Karhinen totesi.

Monet asiantuntijat kuitenkin muistuttivat, että testit eivät takaa hyvää talouskasvua. Pankkien on vielä tehtävä paljon työtä vakavaraisuuden eteen.

25 eurooppalaista pankkia ei läpäissyt stressitestejä. Niiden on seuraavien kuukausien aikana hankittava lisää pääomaa noin kymmenen miljardia euroa. Vaikka se on suuri summa, se on vähemmän kuin monet pelkäsivät.

Pääosa ongelmapankeista on Etelä-Euroopasta. Yhdeksän ongelmapankeista oli italialaisia.

Myös Kreikassa ja Kyproksella oli useampia pankkeja, jotka eivät läpäisseet testejä.

Lähde Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)