Nämä ihmiset haluavat, että laki kieltää sukuelinten silpomisen selkeästi. Kuvassa ovat vasemmalta oikealle Annette Gothóni, Jukka-Pekka Kurttila ja Ujuni Ahmed.

Sukuelinten silpominen halutaan kieltää

Suomessa ei ole erillistä lakia, joka kieltää tyttöjen sukuelinten silpomisen eli ympärileikkauksen. Eduskunta haluaa, että silpominen kielletään laissa selkeästi.

Suomessa ei ole erillistä lakia, joka kieltää tyttöjen sukuelinten silpomisen eli ympärileikkauksen. Eduskunta haluaa, että silpominen kielletään laissa selkeästi.

Eduskunta tukee kansalaisaloitetta, joka haluaa kieltää tyttöjen sukuelinten silpomisen. Kansalaisaloite tarkoittaa, että tavalliset ihmiset voivat pyytää eduskuntaa käsittelemään jotakin asiaa.

Eduskunta ottaa vastaan vain sellaisia kansalaisaloitteita, joissa on vähintään 50 000 ihmisen allekirjoitus. Kansalaisaloite silpomisen kieltämisestä sai tarpeeksi allekirjoituksia.

Suomessa on rikoslaki, joka kieltää kaiken väkivallan toisia ihmisiä kohtaan. Laissa ei kuitenkaan lue mitään sukuelinten silpomisesta. Siksi monen mielestä tarvitaan laki, joka kieltää silpomisen selkeästi.

Nyt eduskunta aikoo muuttaa Suomen rikoslain tekstiä. Vanhaan lakiin merkitään selkeästi, että tyttöjen sukuelinten silpominen on rikos. Suomessa on kiellettyä myös se, jos tyttö viedään ulkomaille silvottavaksi.

Mitä tarkoittaa sukuelinten silpominen?

Naisen tai tytön sukuelinten silpominen tarkoittaa, että hänen ulkoiset sukuelimensä leikataan pois osittain tai kokonaan. Monessa maassa silpominen on perinne, joka tehdään yleensä 4–14-vuotiaille tytöille.

Sukuelimiä ei silvota lääketieteellisistä syistä, eli silpominen ei ikinä paranna tytön terveyttä. Usein silpominen aiheuttaa ongelmia tytön terveydelle.n

Lähteet Yle, Eduskunta, Unicef

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste